Efter at en af mine cases var afsæt for Børsens artikel torsdag d. 31. oktober ”Virksomhedsspil er det nye sort inden for forandringsledelse”, har flere henvendt sig med spørgsmål som hvem er disse virksomhedsspil for? – hvem er målgruppen? – hvem kan have fordel af at bruge denne form for spil?
Og jeg kan høre, at der samtidig i spørgsmålene ligger en antagelse om, at virksomhedsspil kun er for ledere – og måske endda kun topledelsen, samt at spil kun er for store organisationer og virksomheder.
Det er antagelsen og ordet ”kun”, der er forkert her. Jo – ledere, topledere og store organisationer har kæmpe glæde af at bruge virksomhedsspil – MEN det har mellemledere, teamledere, projektledere og ganske almindelige medarbejdere så sandelig også. Og spillene fungerer mere end glimrende i mindre og mellemstore organisationer – eller hos selvstændige teams, i samarbejdsudvalg, til tværgående projekter m.fl.
Det er slet ikke de kriterier, der er relevante i vurderingen af, om spil og simuleringer er effektive.
Her er 5 gode grunde til, at virksomhedsspil har stor effekt på tværs af ledelse og medarbejdere, på tværs af medarbejdergrupper samt i både store og små organisationer.
1) Fælles viden og forståelse
Om egen situation, den potentielle proces, indsigter om forventelige reaktioner, behovet for kommunikation mm.
2) Fælles sprog
Spillet styrker kommunikationen med et fælles sprog og dermed forståelsen og tilgængeligheden undervejs i forløbet.
3) Øget involvering
Styrker arbejdsglæden, øger motivationen, fører til bedre løsninger, forståelse for sammenhænge, støtter adfærdsændringer og implementering.
4) Større rummelighed
Åbner øjnene for forskellige tilgange, andre perspektiver, vores forskelligheder – som mennesker, kompetencer og erfaringer.
5) Lærer af sine erfaringer
Mulighed for at øve sig og blive bedre til at takle dilemmaer, paradokser og uforudsete situationer. Få et meta-perspektiv på situationer, som man senere er en mere aktiv part af.
Giver èn eller flere af disse grunde mening i forhold til dit eller jeres behov, så er det langt bedre valgkriterier. Herefter kan vi sammensætte både rammer og indhold, så det er tilpasset målgruppen, jeres situation og formål.
Og skal vi så også lige knuse en (anden) fordom om virksomhedsspil med det samme:
Virksomhedsspil er IKKE ludo, der handler om at slå de andre hjem og vinde. Men rigtig anvendt er det underliggende spil-element en effektiv faktor, der er med til at skærpe læringen og motivationen omkring det indhold spillet og simuleringen virkelig handler om. Det virker.
Interesseret i at høre mere? Læs mere om mine ydelser og løsninger vedr. virksomhedsspil og ActeeChange her eller kontakt mig for en uforpligtende dialog