GORDIOS A/S

Succesfulde forandringer

  • Fokusområder
    • Implementering af forandringer
      • SuccesSpiralen – et samlet forandringskoncept
    • Sund og agil organisation
    • Salgsledelse og -udvikling
      • The Challenger
      • Trade Marketing Management
      • Category Management
      • Træningsplatformen
  • Værktøjer
    • Insights Discovery
    • Virksomhedsspillet ActeeChange
    • Gordios Salgsbarometer
  • Uddannelser
    • Levende forandringer
    • Sales Excellence 360
  • Om Gordios
    • Mit afsæt – dit udbytte
    • Samarbejdspartnere og værktøjer
    • GDPR-politik for Gordios
  • Viden
    • Artikler
    • Nyhedsbrev
    • Presse
  • Kontakt

8. november 2019 af Klaus Haltrup

Virksomhedsspil er effektfuldt for både ledere og medarbejdere

Efter at en af mine cases var afsæt for Børsens artikel torsdag d. 31. oktober ”Virksomhedsspil er det nye sort inden for forandringsledelse”, har flere henvendt sig med spørgsmål som hvem er disse virksomhedsspil for? – hvem er målgruppen? – hvem kan have fordel af at bruge denne form for spil?


Og jeg kan høre, at der samtidig i spørgsmålene ligger en antagelse om, at virksomhedsspil kun er for ledere – og måske endda kun topledelsen, samt at spil kun er for store organisationer og virksomheder.

Det er antagelsen og ordet ”kun”, der er forkert her. Jo – ledere, topledere og store organisationer har kæmpe glæde af at bruge virksomhedsspil – MEN det har mellemledere, teamledere, projektledere og ganske almindelige medarbejdere så sandelig også. Og spillene fungerer mere end glimrende i mindre og mellemstore organisationer – eller hos selvstændige teams, i samarbejdsudvalg, til tværgående projekter m.fl.

Det er slet ikke de kriterier, der er relevante i vurderingen af, om spil og simuleringer er effektive.

Her er 5 gode grunde til, at virksomhedsspil har stor effekt på tværs af ledelse og medarbejdere, på tværs af medarbejdergrupper samt i både store og små organisationer.

1) Fælles viden og forståelse

Om egen situation, den potentielle proces, indsigter om forventelige reaktioner, behovet for kommunikation mm.

2) Fælles sprog

Spillet styrker kommunikationen med et fælles sprog og dermed forståelsen og tilgængeligheden undervejs i forløbet.

3) Øget involvering

Styrker arbejdsglæden, øger motivationen, fører til bedre løsninger, forståelse for sammenhænge, støtter adfærdsændringer og implementering.

4) Større rummelighed

Åbner øjnene for forskellige tilgange, andre perspektiver, vores forskelligheder – som mennesker, kompetencer og erfaringer.

5) Lærer af sine erfaringer

Mulighed for at øve sig og blive bedre til at takle dilemmaer, paradokser og uforudsete situationer. Få et meta-perspektiv på situationer, som man senere er en mere aktiv part af.

Giver èn eller flere af disse grunde mening i forhold til dit eller jeres behov, så er det langt bedre valgkriterier. Herefter kan vi sammensætte både rammer og indhold, så det er tilpasset målgruppen, jeres situation og formål.

Og skal vi så også lige knuse en (anden) fordom om virksomhedsspil med det samme:

Virksomhedsspil er IKKE ludo, der handler om at slå de andre hjem og vinde. Men rigtig anvendt er det underliggende spil-element en effektiv faktor, der er med til at skærpe læringen og motivationen omkring det indhold spillet og simuleringen virkelig handler om. Det virker.

Interesseret i at høre mere? Læs mere om mine ydelser og løsninger vedr. virksomhedsspil og ActeeChange her eller kontakt mig for en uforpligtende dialog

Share this:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on LinkedIn (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)

Skrevet i: Implementering af forandringer

Seneste indlæg

  • Virksomhedsspil er med god grund oppe i tiden – det virker!
  • Projektledelse vs. forandringsledelse
  • Virksomhedsspil er effektfuldt for både ledere og medarbejdere
  • Implementering af ny strategi? Undgå disse 3 faldgruber
  • Uddannelse i forandringsledelse – tillykke til fremtidens ledere

Kategorier

  • Implementering af forandringer
  • Salgsudvikling

Lad os tale sammen

Gordios Klaus Haltrup

Skal vi vende mulighederne for et samarbejde?

Skriv til mig, så vender jeg tilbage.

Mød Gordios

Gordios arbejder med intensiv organisations- og salgsudvikling.

Vi klæder ledere og medarbejdere på til at håndtere succesfulde forandrings- processer – og skaber ægte arbejdsglæde.

Om Gordios

Det hjælper vi med

  • Fokusområder
    • Implementering af forandringer
    • Sund og agil organisation
    • Salgsledelse og -udvikling
  • Værktøjer
    • Insights Discovery
    • Virksomhedsspillet ActeeChange
    • Gordios Salgsbarometer
  • Uddannelser
    • Levende forandringer
    • Sales Excellence 360
  • Viden

Kontakt Gordios

Gordios A/S
Olaf Ryesgade 7K, 2. sal
DK 6000 Kolding

T: +45 2675 4918
E:
kh@gordios.dk
CVR: 27514502

Lad os tale sammen
Copyright © 2021 Gordios A/S · Alle rettigheder forbeholdes · Log ind