Der er altid krav til salgsafdelingen om vækst – og en styrket position på markedet. Samtidig går udviklingen hurtigere og stærkere og det er sværere at differentiere sig. Det nærmer sig en gordisk knude, som jeg gerne vil hjælpe med.
Styrket salgsorganisation
Væksten kan hentes ved nye og unikke produkter, nye markeder og kunder – MEN så heldige er vi ikke altid. En stor del af væksten skal formentlig komme fra, at salgsorganisationens løsninger skal bliver bedre – enten gennem effektivisering eller via mere innovative tilgange.
Hvordan kan vi blive ved at udvikle os? Hvad er det, vi skal gøre anderledes og bedre? Det er de helt naturlige spørgsmål, der opstår.
Samtidig tænkes med bitter erfaring på, at det er både dyrt og tidskrævende at lave salgstræning – og ikke nok med det – erfaringerne viser også, at det er rigtig svært at få nye metoder, værktøjer og kompetencer til at fungere i dagligdagen og give de ønskede resultater i praksis.
OG DET ER RIGTIGT. Faktisk viser undersøgelser, at hele 7 ud af 10 forandringstiltag mislykkes – og det er rigtig skidt, hvis det var disse tiltag, der skulle have skabt væksten.
Det er opgaven, som Gordios gerne vil hjælpe med at løse. Det sker i en balance mellem mange års erfaring og en løbende indsigt i den nyeste viden på områder og hvordan de bedste salgsorganisationer arbejder.
Gordios bruger indsigterne fra den seneste forskning ”Morgendagens salg”, som er indbygget i SalgsSpiralen.
”SalgsSpiralen” – en overordnede model, der er udtryk for en positiv og løbende proces. Udviklingen stopper ikke, men vi bliver bedre undervejs.
- Platformen – en grundlæggende forståelse for jeres egen forretningsmodel, situation og udviklingspotentialer.
- Kunder og positionering – forståelse af kunderne, kundesegmenter, kunderejser og værdiskabelsen hos dem. Sammenhængende salgsstrategi.
- Løsninger og værdiskabelse – sammenhængende og værdiskabende løsninger til de valgte kundesegmenter. Håndtering af salgstilgangen og samarbejdsrelationer.
- Kommunikation og salgsadfærd – styrkelse af både den interne og eksterne kommunikation. Tilpasset salgsadfærd til forskellige kundesegmenter.
- Salgsledelse og forankring – fokus på god salgsledelse, succeskriterier og ledelseskommunikation. Forankring af de transformationer, der skal gennemføres for at sikre resultatskabelsen.
SalgsSpiralen er en referenceramme til at skræddersy et tilpasset forløb for netop din organisation. Vi kan afdække behovet og sikre en målrettet indsat gennem en foranalyse med Gordios Salgsbarometer.
Gordios Salgsbarometer er en analyse, der afdækket jeres egen score på de 7 dyder og underliggende parametre fra Morgendagen salg samt 2 ekstra dyder, der har fokus på at sikre fremdrift og evnen til at forankre de tiltag, der sættes i værk.
Se mere om Morgendagens Salg her
Hvordan kommer du bedst videre herfra?
Du kan hente inspiration her:
Sales Excellence 360 – få viden og værktøjer på en Akademiuddannelse hos EAAA eller vi kan lave et virksomhedstilpasset akademi forløb for alle relevante i organisationen – ude i jeres virksomhed.
Vi kan sætte fokus på en styrket salgskommunikation og gribe i Insights værktøjskasse for at sammensætte et optimalt program med stor effekt. Forløbet skræddersyes til organisationen og tilpasses den enkeltes behov for træning.
Vi kan lave et fuldstændig tilpasset udviklingsforløb med SalgsSpiralen. Afdække jeres behov og lavet en målrettet, prioriteret træning med tilpasset form, omfang og indhold. Vi sikrer træningen virker og giver resultatet undervejs, justerer efter behov og forholder os til, at det kommer til at fungere i praksis – og brugt i hverdagen. Målet er en stærk markedsposition, vækst og resultater.
Med Gordios Salgsbarometer laver vi en analyse af jeres afsætningsfunktion med fokus på salg. Salgsbarometeret måler på de 7 dyder fra Morgendagens Salg, jeres dygtighed til at skabe fremdrift samt jeres evne til at forankre de tiltag, som I sætter i gang. Det giver jer nogle helt konkrete indsatsområder, som I kan vælge at sætte fokus på.
Resultaterne fra Morgendagens salg viser en sammenhæng mellem høj score på salgsdyderne og evnen til at skabe vækst og tjene penge. Og tilsvarende den modsatte vej. Det er afgørende faktorer. Hent mere inspiration omkring Morgendagens salg her.
Når vi arbejder med mere komplekst salg eller værdiskabende salg skal vi muligvis trække på erfaringerne fra Challenger sale
For de af jer, der er leverandør til detailhandlen – dvs. at I befinder jer i et B-B-C marked, så kan være afgørende at have styr på Trade Marketing Management eller kunne argumentere og samarbejde med kæderne omkring Category Management
Skal vi tage en snak om mulighederne?