Spil virker – det gir både motivation og bedre resultater (når det er rigtigt anvendt). Det er mine erfaringer og jeg har samlet dem i 8 gode grunde til at vælge gamification som et særdeles effektfuldt værktøj til at optimere både læring og udvikling.
Jeg brænder for at gøre læring og organisationsudvikling levende.
Sagt med andre ord – jeg vil gerne bidrage til, at tingene kommer til at fungere i dagligdagen, i praksis. Og jeg vil gøre det på en levende måde, der giver motivation til virksomhedens ledere og medarbejdere.
Spil dækker over en bred vifte af forskellige typer – ligesom du kender dem hjemmefra. Fra kortspil til brætspil – eller til avancerede computerspil.
Der er i princippet ingen grænser for, hvad spillet kan bestå af – men fællesnævnerne er en form for et univers, aktivering og involvering. Og som i mange andre sammenhænge, så opstår den positive oplevelse og effekt bedst, når der er sammenhæng mellem formål og midlet.
En del af spilleuniverset inddrager simulering som et vigtigt element. Vi kender det f.eks. fra uddannelsen af piloter. Og der er mere at hente i den retning – for simuleringsspil kan designes med alle mulige former for scenarier og dilemmaer. Med direkte afregning og konsekvens af dine beslutninger. Træning og reflektion inden du er ”på” i virkeligheden – tror du, at det virker?
Her hjælper teknologien os – og der åbner sig nogle særdeles spændende muligheder for at mindske gabet mellem teori og praksis. Tænk bare på mulighederne, når kunstig intelligens for alvor bliver en del af det.
8 styrker ved at bruge gamification til organisationsudvikling:
1) Gør det sjovt at lære
Spil er medrivende, involverende og giver lyst til at lære. Vi ved det godt – det er nu engang sjovest at lege sig til viden og erfaringer. Vi er i flow, suger viden og oplevelser til os – og vi husker det.
Gamification er ganske enkelt et fremragende værktøj til at skabe engagement – og selv i spil og scenarier, hvor der hverken krydres med humor eller konkurrence, kan spillet alligevel være ”sjovt” – netop pga. engagementet.
2) “Learning by doing”
Læring gennem simuleret praksis. Enhver sportsudøver træner som en helt naturligt ting for at blive bedre. Gennem spil og simulering træner vi også – bare i arbejdsrelaterede situationer. Som piloten i cockpit-simulatoren. Vi øver os i elementer, så tæt på virkeligheden som muligt. Det kan være rollespil, hvor vi bruger hinanden eller det kan være ledelsesmæssige beslutninger i en computersimulering baseret på teorier og erfaringer.
Vigtigt er her, at læringen både kan være målrettet resultatet af og processen hen til din beslutning. Fælles er, at du er bedre rustet til at optimere din ageren ”in real life”.
3) Gir fælles sprog og sammenhængskraft
Gennem spillet skabes et fælles sprog, der i højere grad kan bane vejen for en bedre og fælles forståelse på tværs i organisationen – eller i det mindste, at italesætte manglende forståelse og uenigheder. Ved afklaringer giver dialogen og det fælles sprog en stærkere sammenhængskraft.
Spil og det fælles sprog kan ligeledes være en effektiv måde at organisere vidensdeling.
4) Bygger relationer
Spil bliver samskabende. Vi lærer hinanden bedre at kende – skaber forståelser på tværs af mennesker, teams, afdelinger. De stærkere relationer og fælles sprog kan bidrage til tværgående dialoger og måske være med til at nedbryde nogle af de siloer, der findes overalt.
Med stærkere relationer både ser og accepterer vi bedre hinandens forskelligheder – samt styrker og svagheder.
5) Sænker paraderne
Gamification kan være nøglen til at tage de svære emner, konflikter og samtaler. Spilleuniverset og rammerne styrer forløbet – og dermed kommer der hurtigere fokus på indholdet. Spillet gør deltagerne mere ligeværdige og det er nemmere at få sagt sine synspunkter.
Et spil afvæbner og kan gøre deltagerne mere modtagelige for andre og deres synspunkter.
6) Op i helikopteren
Helt enkelt – nogle gange skal du fra scenen og op på balkonen for at få overblikket. Spil er ganske velegnet til at gengive særdeles komplicerede forhold og sammenhænge. Til at overskue en kompleks verden – og måske gøre det lettere at gå til.
Overblikket åbner også op for, at der typisk kan være flere perspektiver og udsigtsniveauer.
7) Lige på bolden – og hurtigere i mål
Spil er hamrende effektivt. Efter en forholdsvis kort introduktion kan du ofte komme lige til sagen. Vi kan hurtigt sætte os ind i spillets univers igen – og derfor velegnet til effektiv opfølgning. Læringskurven er høj. Vi kommer hurtigere og bedre i mål.
Gennem spildesignet kan vi hurtigt lave samme setup for andre grupper i organisationen – f.eks. filialer, afdelinger mm.
8) Moderne læring
Med gamification kan vi samle alle de elementer, der indgår i de fleste moderne læringsmodeller:
at vide, at opleve, at reflektere, at handle.
Vi kobler den rationelle viden med den emotionelle følelser, når vi trækkes ind i spilleuniverset – vi oplever både anvendelsen af vores sanser og vores intuition.
I denne video ser du et eksempel på anvendelse af gamification til organisationsudvikling:
Afsluttende bemærkninger
Når vi ser på listen over potentielle styrker ved at anvende spil til læring og udvikling, så kan jeg godt forstå at spil får tingene til at fungere i praksis. Spil er både motiverende og effektfuldt.
MEN – spil skal bruges med omtanke og rigtig, for at opnå disse fordele. Et par input til, hvad vi skal være opmærksomme på:
Bidrager spillet til formålet
Risikoen for begejstringen ved et konkret spil kan være ”at alle udfordringer har en tendens til at ligne et søm, hvis man kun har en hammer i værktøjskassen”. Spillet skal være det rigtige værktøj i forhold til formålet.
Husk balancen
Hvornår overtager spillet læringen?
• Hvornår er der så meget fokus på det sjove i spillet, at der rent faktisk skygger for den ønskede indlæring eller udfordring, der ønskes løst.
• Hvornår overskygger f.eks. konkurrence-elementet det ønskede formål – læringen, dialogen, reflektionen?
Skalèrbarheden
Selvom vi nævner de mange fordele ved spil, så skal cost/benefit vurderes inden opstart – og hvilke af fordelene kan vi indfri. Kan investeringen matche den efterfølgende effekt. F.eks. i forhold til antal involverede, anvendelsesfrekvens, forskellige destinationer mm.
Fleksibiliteten
Kan vi i samme ramme og spilleunivers være dynamiske og indfange forskellige lærings- og udviklingspunkter, som vi ønsker over tid.
Hvis det kan være en hjælp så uddyber jeg gerne mere om, hvordan jeg anvender spil i mine uddannelser og processer.
Kontakt mig gerne for en helt uforpligtende snak og evt. møde om mulighederne.